Talán többen ismeritek – főleg a fiatalok
közül – a híres kalandort, írót, hegymászót, Bear Gryllst – aki nem mellesleg
hívő keresztény ember is. Főleg a Discovery Channel nevű televízióadón vetítik
A túlélés törvényei c. sorozatát. Ez az ember rengeteg világrekordott
megdöntött már: 23 évesen, a legfiatalabb brit hegymászóként jutott fel a Mount
Everest csúcsára, jetskivel megkerülte az Egyesült Királyságot, elsőként szelte
át egyedül a fagyos észak-atlanti óceánt egy nyitott, felfújható csónakban,
motoros ernyővel elsőként repült át a Mount Everest fölött, vagy éppen
különleges túlélési technikákat mutatott be a föld legveszélyesebb helyein. Bár
nem minden helyzet úgy valós, ahogy a filmekben bemutatják, a lényeg mégis
igaz: ez az ember, Bear Grylls keresi az újabb és újabb kihívásokat, s mindent
megtesz, hogy a lehető legtöbbet kihozza magából. De mi köze ennek e mai
naphoz, e mai szentmiséhez?
„Isten megismerése, hitünk titkainak
megismerése hasonlít a hegymászó kísérleteihez” /Horváth István Sándor/. Mi
is, ha nem is fizikailag, de lelkiekben sokszor próbálkozunk megmászni egy-egy
komolyabb hegyet, mikor vasárnapról vasárnapra, vagy talán napról napra
el-elmélkedünk hitünk, vallásunk, Istenünk egy-egy titkán. Mikor próbáljuk
megérteni a hitigazságokat, üdvösségünk történetének eseményeit, vagy éppen
életünk történéseit, olyankor mi is – mondhatjuk így – hegyet mászunk, küzdünk
a saját elménkkel, akaratunkkal, hitünkkel. És talán a legnehezebben
meghódítható és elérhető csúcsnak a Szentháromság titka tűnik – az a titok,
melyet éppen ma ünneplünk. Mert valóban az emberi értelem számára érthetetlen:
hogyan lehet egy Isten, aki mégis három személy? Különböző egyházatyák,
hittudósok próbálták példákkal megközelíteni, érthetőbbé tenni ezt a hittitkot,
de van egy pont, amelytől nem tudunk tovább jutni.
Van azonban egy fontos kulcs a Szentháromság
- nem is megértéséhez - inkább megsejtéséhez. Szent János apostol
csodálatos kijelentése ez, amely így szól: “Isten a szeretet.” A
keresztények azért hisznek a háromságos Istenben, mert hiszik, hogy Isten a
szeretet! És itt kell gondolkodnunk: Ha Isten a szeretet, akkor valakit
szeretnie kell. Olyan nincs, hogy a semmi szeretete, szeretet, amely senkire
sem irányul. Ezt tudva pedig magától értetődően jön a kérdés: de kit szeret
Isten, ha Őt szeretetnek nevezzük?
Elsőre talán azt mondhatnánk, hogy minket
szeret! De tudjuk, hogy az ember csak néhány millió éve létezik. Kit szeretett
Isten, amikor még nem volt ember? Nem lehet, hogy Isten csak egy adott
időponttól kezdett el szeretni. Ő nem változhat.
Adhatnánk egy másik választ is, azt, hogy
mielőtt minket szeretett, szerette a kozmoszt, a világmindenséget. De az
univerzum is csak néhány milliárd éve létezik. Akkor kit szeretett Isten a
világ létezése előtt, ha Őt szeretetnek nevezzük?
Végsősoron pedig azt sem mondhatjuk, hogy
Isten Önmagát szerette, mert az önszeretet nem szeretet, hanem egoizmus, vagy
ahogy a pszichológusok nevezik, nárcizmus.
Így nem marad más, mint amit a keresztény
kinyilatkoztatás válaszol erre a kérdésre: Isten a szeretet, mert Ő örökké a
Fiúban van, az Igében, akit azzal a végtelen szeretettel szeret, aki a
Szentlélek. Minden szeretetkapcsolatban – így elsősorban az Istennél is – három
személy van jelen, tanít minket Szent Ágoston – ahogy arról már többször
elmélkedtünk: az, aki szeret; az, akit szeretnek; s a szeretet, amely egyesíti
őket, vagy más szóval: maga a Szeretet.
Ezeken elgondolkodva, elmélkedve talán egy
kicsivel többet sejtünk már az Isten szeretetéből, s a Szentháromság
megfejthetetlen, felfoghatatlan titkából. Talán egy kicsit feljebb jutottunk a
Szentháromság hegyén, bár a csúcsot itt a földön sosem érhetjük el. De most is
újra elmondhatjuk: nagy dolgokról keveset tudni is sokat jelent. A
Szentháromság végtelen nagyságából mi már sejtünk egy keveset, egy kicsit
feljebb jutottunk a Szeretet hegyén. De reméljük, ez a kevés elég lesz ahhoz,
hogy általa jobban szeressük Istent, s így eljussunk hozzá oda, ahol már nem
sejteni fogjuk a végtelen szeretet, de mindenki a maga teljességében befogadja,
megtapasztalja, és egy örökkévalóságon át élni fogja azt. Erre vágyódjunk,
ezért éljünk, ezért szeressük Istent, s egymást egyaránt.
Bear Grylls tanúságtétele - kattints a videóra.