Negyedik
elmélkedésünkkel elérkeztünk ahhoz a részhez, melyben először vesszük szánkra
Szűzanyánk nevét. Még ha a bevezető felszólítások maga az Isten felé
szóltak is, a Loretói litánia egyetlen témája mégis Szűz Mária. De ez a „téma“
három különálló részben, csoportban bontakozik ki – amikről fogunk bővebben
beszélni. De itt is felfigyelhetünk egyfajta hármas csoportosításra, elosztásra,
amely egyértelmű utalás újra a Szentháromság egy Istenre.
Legelőször
így szólítjuk Máriát: Szentséges Szűz
Mária. Mikor a Szűzanyát Szentnek, Szentségesnek mondjuk egyben magára
a Legszentebbre, a Szentháromságra is gondolunk, hisz onnan ered ez a jelző:
szent, és őz egyedüli Szent, kiben a szentség vég nélkül jelen van. Itt Máriát
a litánia a saját nevén szólítja. A saját nevén, mint mikor bármilyen
más szentnek a nevét hívjuk segítségül. Így ebben a megszólításban azt
tesszük előtérbe, hogy Mária szentül tudott élni itt a földön emberként az
emberek között, mint minden más szent. S ezzel a titulussal meghatározódik az
Atyaistenhez való kapcsolata is: Emberként részesült az ő végtelen
szentségében.
A második
kérés így hangzik: Istennek szent anyja.
Ez a Szűzanya legnagyobb és legkiváltságosabb „kitüntetése“, hogy az
Istennek az anyja lehet. S ezzel megtudjuk és megvalljuk, hogy a Szűzanya anya-fiú
kapcsolatban van a második Isteni Személlyel, a Fiúistennel. Mária Jézusnak az
anyja.
A
harmadik megszólítás az anya után szűznek mutatja be Máriát. Sőt, még a szent
szüzek közül is kiragadja őt, s mintegy eléjük teszi példaképnek, s így szólítja:
Szüzek szent Szüze. De hogyan lehet szűz
és egyben anya is? Tudjuk jól, a Szentlélek erejéből. S így máris megkapjuk a
Szűzanya és a Szentlélek kapcsolatának gyümölcseit: szentség, anyaság és
szüzesség. A Szűzanya a Szentlélek mátkája, ami a magyar
nyelvben annyit jelent, mint kiválasztott kedvest. Sőt, még ennél is többet: menyasszonyt!
Mária Szentlélek mátkája, menyasszonya
Gyönyörűen
utal a litánia e gyönyörű igazságaira egy régi imádság, melyet én még
szüleimtől tanultam: „Üdvözlégy, Mária,
Atya Istennek leánya! Üdvözlégy, Mária, Fiú Istennek Szent Anyja! Üdvözlégy,
Mária, Szentlélek Istennek mátkája! Üdvözlégy, Mária, a Szentháromság egy
Istennek eleven temploma!”
Egyedül
a Szűzanya áll ilyen közel mindhárom Isteni Személyhez – szinte a legerősebb és
legközelebbi rokonságban áll magával az Istennel. De mégis teljes mértékben
ember. Nem Isten. S ezt a csodálatos tényt tárja fel a mi számunkra a Loretói litánia:
A Szűzanya kapcsol össze minket a végtelenül nagyobb, szentebb Istennel. Maga a
Szűzanya áll mintegy a Szentháromság és a teremtmények között.
Litániánkban
erre is gondoljunk: Ahhoz fohászkodunk, aki a legközelebb áll a
Szentháromsághoz. Így tényleg nagy bizalommal és reménnyel terjeszthetjük elé
kéréseinket.